Vanliga frågor

 

Hur startar vi ett Crew?

  • Förankring: Börja med att förankra KulturCrew i din verksamhet, prata med kollegor, chef och stäm av att detta är något för er och att alla känner sig positiva.  Boka gärna ett möte med oss på resurscentrum regionalt så stöttar vi med att hitta den bästa ingången och upplägget i just er kommun.  

  • Rekrytering av unga: Prata ihop er på arbetsplatsen och bjud in till infomöte eller gå ut i verksamheten direkt och rekrytera unga intresserade. Vi hjälper er med infomaterial såsom affischmallar och infomaterial samt goda exempel. 

  • Teamuppstart. Första mötet med det unga KulturCrewet. Även här kommer vi gärna och hjälper till och informerar om vad KulturCrew är. Gå igenom de 5 R:en för att befästa vilka gemensamma regler, ramar och roller ni ska ha. 

  • Utbildningsdag: Här läggs grunden och alla i teamet får ta del av workshops i planering/värdskap, scenteknik, presentationsteknik och marknadsföring. T-shirtar och handböcker delas ut samt att man får träffa KulturCrew från andra kommuner. 

  • Nu är det dags för er att börja planera vad ni vill göra! Självklart finns det regionala KulturCrew-teamet som en resurs för er hela vägen och stöttar med det som behövs.

Har ni informationsmaterial som vi kan använda för att rekrytera barn o unga, men även informera personal, föräldrar och chefer?

KulturCrew regionalt har information och material som affischer, foto, film med mera som ni kan använda. Kontakta gärna oss. Material kommer även att bli tillgängligt på hemsidan inom kort.

Hur ser en årsplanering ut för KulturCrew?

Det vanligaste året med KulturCrew är att man vid terminsstart på hösten har en uppstart med sitt crew samt deltar på en regional utbildningsdag under hösten, där man tar del av workshops och möter andra crewer. Under hösten äger även en fortbildningsträff rum för de vuxna handledarna. På våren arrangeras en inspirationsdag med det professionella kulturlivet där KulturCrewen får en heldag med workshops och kulturupplevelser. Dessa har tidigare ägt rum på bland annat Malmö Opera och Malmö Stadsteater. Under året arrangerar de lokala KulturCrewen löpande sina egna arrangemang.

Hur mycket tid krävs för att starta/driva ett KulturCrew?

Den vuxna handledaren ska helst ha avsatt tid så att man kan ha regelbundna möten med sitt crew förslagsvis två gånger per månad. Man ska även ha tid att delta på ca två utbildningsdagar som KulturCrew regionalt arrangerar samt vara stöd vid de ungas egna lokala arrangemang. Tid behövs också för att delta på ca två fortbildningstillfällen som KulturCrew arrangerar för de vuxna handledarna som är ca 2-3 timmar långa.

Vem kan handleda ett KulturCrew, måste det vara en lärare?

Det beror på inom vilken verksamhet ni startar KulturCrew. Det viktigaste för handledaren är att det är en person som jobbar i verksamheten och som är bra på, eller vill lära sig att samarbeta med barn och unga. Detta kan därför vara inom yrkesroller såsom lärare, fritidspedagog, bibliotekarie eller kulturutvecklare på kommun. 

Vad kan vara svårt?

Det kan ibland vara svårt att rekrytera men vi hoppas att vi kan hjälpa er med informationsmaterial och att nå ut i rätt kanaler. Det viktiga är att lyssna in önskemål och utgå från vad ert KulturCrew behöver för inspiration och vad man vill göra. Att jobba med delaktighet där allas röster hörs tar tid, man får ha tålamod. Genom att samarbeta med flera verksamheter i kommunen kan man stötta varandra och hjälpas åt i både med- och motgångar.

Vad kostar det att starta upp ett KulturCrew?

Det är lite olika för varje region. Kontakta din region för mer information om detta. Du hittar kontaktinformation under Nationellt nätverk.